Grindelallee 28

Heinrich Heine Buchhandlung

Newsletter Graphische Literatur - 1. Halbjahr 2015

Comic Report 2015

Edition Alfons, Mai 2015, 164 S., kt., EUR 14.95

Die neue Ausgabe des COMIC REPORT präsentiert neben einem umfassenden Rückblick auf die Ereignisse des Comicmarktes in 2014 einen Superhelden-Schwerpunkt. Mit dem auch international gefeierten Jubiläum von 75 Jahren Marvel und diversen Geburtstagen von Helden wie Daredevil oder Wolverine allein gäbe es schon ausreichend Grund für eine Party. Der COMIC REPORT beschäftigt sich darüber hinaus aber auch noch mit dem 40. Jahrestag der Superhelden-Offensive des Williams-Verlags, der ganze Generationen mit dem Marvel-Gen infizierte und dessen Publikationen bis heute nachwirken. Die »Marktanalyse 2014« von Matthias Hofmann arbeitet erneut den kompletten Comic-Jahrgang mit Einzelbetrachtungen aller wichtigen Verlage auf und wertet ausgewählte Publikationen aus.

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Bob Andelman

Will Eisner

A Spirited Life

TwoMorrows Publishing, Mai 2015, 256 S., Geb., USD 39.95

An expanded, full-color deluxe edition of the out-of-print biography that explores the fascinating life of Will Eisner, detailing a more than 70-year career that in which he spearheaded comics for adult readers and created the first widely accepted graphic novel, "A Contract with God". Eisner's influence has been felt by such diverse talents as Batman creator Bob Kane and Jack Kirby, as well as underground comics legend R. Crumb and Pulitzer Prize-winning cartoonists Jules Feiffer and Art Spiegelman - all have hailed Eisner's cinematic approach to comics, and his enduring character "The Spirit". Featuring an insightful introduction by Michael Chabon, and a Foreword by Neal Adams.

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Christine Berberich (Hg.)

The Bloomsbury Introduction to Popular Fiction

Bloomsbury Academic, Dezember 2014, 326 S., kt., GBP 19.99

Guiding readers through key writers and genres, historical contexts and major theoretical approaches, this is a comprehensive introduction to the study of popular fiction. Charting the rise of commercial fiction from the 19th century to today, "The Bloomsbury Introduction to Popular Fiction" includes introductory surveys, written by leading scholars, to a wide range of popular genres, including: Science Fiction, Crime Writing, Romance and Chick Lit, Adventure Stories and Lad Lit, Horror, Graphic Novels, Children's Literature.

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Juliane Blank

Literaturadaptionen im Comic

Ein modulares Analysemodell

Bachmann Verlag, 2015, 404 S., kt., EUR 36.00

"Adaptation has run amok", schreibt Linda Hutcheon 2006 in ihrer Theory of Adaptation. Es scheint kaum noch literarische Texte zu geben, die nicht in ein anderes Medium adaptiert werden. Die Literaturwissenschaft berücksichtigt das »Nachleben« literarischer Texte in verschiedenen Medien zunehmend als Phänomen der Rezeptionsgeschichte und hat für die Untersuchung von Literaturverfilmungen bereits wissenschaftliche Instrumente gebildet. Im vorliegenden Band wird erstmals auch ein systematisches, anschlussfähiges Analysemodell für Literaturadaptionen im Comic entwickelt, das gleichermaßen den literarischen Prätext sowie das Ergebnis der Adaption und seine medialen Besonderheiten berücksichtigt. Es greift nicht nur auf Ansätze der Literaturwissenschaft, sondern auch auf Erkenntnisse der Filmanalyse sowie der Kunstgeschichte und der Bildwissenschaften zurück.

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Derek Breen

Scratch for Kids for Dummies

Wiley, Mai 2015, 00384 S., kt., EUR 29.90

Do you want to make cool games, impressive animations, and become an all-around Scratch super star? You've come to the right place! Packed with full-color photos and easy-to-follow instructions, Scratch For Kids For Dummies makes it easy to get started - even if you've never attempted computer programming or coding. Inside, you'll find out how to design and develop your own games, create amazing animations, interact with the online Scratch community, and much more! There's no doubting that "Scratch" is fun, but it also helps you learn to think creatively, reason symmetrically, and work collaboratively - essential skills for life in the 21st century. Best of all, the software is completely free and runs right in your web browser! With the help of this down-to-earth and friendly guide, you'll quickly discover how to choose from a library of characters, backgrounds, and props, draw your own options, and open another user's project, modify it, and publish it online.

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Tomas Bunk

Von Berlin nach New York - Comixzeichner in Berlin

Sackmann und Hörndl, Juni 2015, 59 S., Geb., EUR 15.00

Tomas Bunk hatte seinerzeit für die FAZ zwei Beiträge geliefert, die seine beiden Lebensabschnitte umfassen: "Comixzeichner in Berlin" und "Ein Berliner in New York". Diesem Dualismus trägt auch die jetzt vorliegende Buchausgabe Rechnung. Es ist ein Wendebuch, das man von beiden Seiten liest und das darum auch zwei Cover hat. Und zwei Vorworte: von Gerhard Seyfried (zu Berlin) und Andreas Platthaus (zu New York). Der Autor und Zeichner Tomas Bunk wurde auf dem Münchener Comicfestival im Juni für sein Lebenswerk mit dem PENG!-Preis geehrt.

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Stefan Börnchen

Poetik der Linie

Wilhelm Busch, Max und Moritz und die Tradition

Wehrhahn Verlag, Februar 2015, 64 S., pb., EUR 8.00

Aus der Linie lassen sich, so Albrecht Dürer, »wunderbare Dinge machen«. Wilhelm Busch führt das vor Augen. Nicht allein niederdeutscher Humor und schneidende Gesellschaftskritik zeichnen Buschs Œuvre aus, sondern auch Raffinement und Selbstbezüglichkeit im erzählerischen Umgang mit seinen grafischen Mitteln. An die philosophische Reflexion der Linie anknüpfend, die in der Antike noch vor Aristoteles beginnt, bereitet Busch mit seiner Poetik der Linie den Weg zum grafischen Erzählen in Comic und Graphic Novel der Gegenwart. Ein Meilenstein auf diesem Weg ist die Geschichte von "Max und Moritz".

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Jonathan Clements, Helen McCarthy

The Anime Encyclopedia

A Century of Japanese Animation

Stone Bridge Press, März 2015, 3rd rev. edition, 1160 S., Geb., USD 120.00

This third edition of the landmark reference work has six additional years of information on Japanese animation, its practitioners and products, plus incisive thematic entries on anime history and culture. With credits, links, cross-references, and content advisories for parents and libraries.

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Treasury of Mini Comics

Volume two

Fantagraphics, Januar 2015, 850 S., Geb., USD 29.99

Written, drawn, printed, collated, folded, and stapled the DIY way: self-published and self-distributed mini comics revolutionized the medium. A subculture that thrives and depends on selling and trading these handcrafted booklets, there are no barriers of entry, no profiteering, and no cookie-cutter normalcy; the only limits are what the hand can draw. For more than 40 years, these tiny tomes have been fueling the alternative comics scene, and the "Treasury of Mini Comics, Volume 2" continues the historical survey of the world's smallest comics from some of today's biggest names.

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Pierre Comtois

Marvel Comics in the 1980s

An Issue-By-Issue Field Guide to a Pop-Culture Phenomenon

TwoMorrows Publishing, Februar 2015, 224 S., kt., USD 27.95

TwoMorrows Publishing presents the third volume in Pierre Comtois’ heralded series covering the pop culture phenomenon on an issue-by-issue basis. This new book covers Marvel’s final historical phase, when the movement begun by Stan Lee, Jack Kirby, and Steve Ditko moved into a darker era that has yet to run its course. The 1980s saw Stan Lee's retreat to the West Coast, Jim Shooter's rise and fall as editor-in-chief, the twin triumphs of Frank Miller and John Byrne, the challenge of independent publishers, and the weakening hold of the Comics Code Authority that led to the company's creative downfall - and ultimately the marginalization of the industry itself.

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Sketch City

Tips and Inspiration for Drawing on Location

Gingko Press, April 2015, 224 S., kt., USD 29.95

Citified sketchers will be guided through techniques for capturing frenetic street scenes as well as the rare moments of peace found in metropolitan centers with the aid of sections that include basic sketching knowledge, architecture and landscape sketching, common tools and materials, and FAQs about landscape sketching. In addition to this practical knowledge, artists’ profiles featuring samples of their work, descriptions of their methods, advice on composition and proper material use, and philosophical views on the art of urban sketching provide ample encouragement to inspire any artist to take to the streets.

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Randy Duncan

The Power of Comics

History, Form and Culture

Bloomsbury Academic, Dezember 2014, 2nd edition, 346 S., kt., GBP 19.99

Fully revised and updated for its second edition, "The Power of Comics" remains the most authoritative introduction to comic books and graphic novels – the history of the medium, its many forms and manifestations and their place in contemporary culture. The new edition includes an expanded historical section bringing the story of comic books up to the present and covering the rise of the graphic novel and the advent of digital comics and a new chapter on the memoir genre and a thoroughly revised chapter on the superhero genre.

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Janet Evans

Challenging and Controversial Picturebooks

Creative and critical responses to visual texts

Routledge, Juni 2015, 00340 S., kt., GBP 29.99

It is often assumed that picturebooks are for very young readers because of their emphasis on the illustrations and their scarcity of text; however, there are increasing numbers of picturebooks where the age of the implied reader is questionable. These are picturebooks whose controversial subject matter and unconventional, often unsettling style of illustration challenge the reader, pushing them to question and probe deeper to understand what the book is about. These increasingly popular picturebooks work on many different levels; they are truly polysemic and worthy of in-depth analysis. They push the reader to ask questions and in many instances are intrinsically philosophical, often dealing with fundamental life issues. Challenging and Controversial Picturebooks examines these unconventional, non-conformist picturebooks, considering what they are, their audience and their purpose.

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Martha Fay

Out of Line

The Art of Jules Feiffer

Abrams Books, Mai 2015, 271 S., Geb., USD 40.00

Everyone knows a Feiffer illustration when they see one: His characters leap across the page, each line belying humor and psychological insight. Over Feiffer’s prolific 70-year career, his nimble and singular imagination has given us new perspectives as well as biting satires on politics, love, marriage, and religion—alternating with stories imbued with the playful anarchy of a child. Feiffer’s varied output includes children’s books, plays, movies, and comic strips (most notably in his Pulitzer Prize–winning "Village Voice" comic strip of 42 years). "Out of Line: The Art of Jules Feiffer" is the long-awaited illustrated retrospective of Feiffer’s celebrated career, providing a revealing glimpse into his creative process and his role as America’s foremost Renaissance man of the arts.

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Santiago Garcia

On the Graphic Novel

University Press of Mississippi, Juni 2015, 254 S., Geb., USD 60.00

A noted comics artist himself, Santiago García follows the history of the graphic novel from early nineteenth-century European sequential art, through the development of newspaper strips in the United States, to the development of the twentieth-century comic book and its subsequent crisis. He considers the aesthetic and entrepreneurial innovations that established the conditions for the rise of the graphic novel all over the world. García not only treats the formal components of the art, but also examines the cultural position of comics in various formats as a popular medium.

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Edited by Thomas Giddens

Graphic Justice

Intersections of Comics and Law

Routledge, März 2015, 00272 S., Geb., GBP 80.00

The intersections of law and contemporary culture are vital for comprehending the meaning and significance of law in today’s world. Far from being unsophisticated mass entertainment, comics and graphic fiction both imbue our contemporary culture, and are themselves imbued, with the concerns of law and justice. Accordingly, and spanning a wide variety of approaches and topics from an international array of contributors, "Graphic Justice" draws comics and graphic fiction into the range of critical resources available to the academic study of law. Engaging with key legal issues (including copyright, education, legal ethics, biomedical regulation, and legal personhood) and exploring critical issues in criminal justice and perspectives on international rights, law and justice - all through engagement with comics and graphic fiction - the collection showcases the vast breadth of potential that the medium holds.

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Felix Giesa

Graphisches Erzählen von Adoleszenz

Deutschsprachige Autorencomics nach 2000

Lang Verlag, Mai 2015, 405 S., Geb., EUR 74.95

Die vorliegende Studie befasst sich mit den sogenannten Adoleszenzcomics, eine in der deutschsprachigen Comiclandschaft neuartige Gattung. Seit Beginn des neuen Jahrtausends entwirft eine Generation junger deutschsprachiger ZeichnerInnen innovative Bild-Text-Narrative. Fast alle diese Arbeiten befassen sich mit dem Thema Adoleszenz und zeichnen sich durch avancierte visuelle Erzählstrukturen aus. Der Autor untersucht erstmals die historische Entwicklung des graphischen Erzählens von Adoleszenz. In grundlegenden Einzelanalysen unterzieht er außerdem bedeutende Vertreter dieser neuen Gattung einem close-reading. Dafür entwirft er ein bildnarratologisches Instrumentarium, mit welchem die erzählerischen Eigenheiten beschrieben und analysiert werden.

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Daniel Hahn

The Oxford Companion to Children's Literature

Oxford University Press, März 2015, 2nd rev. edition, 688 S., Geb., GBP 30.00

"The Oxford Companion to Children's Literature" provides an indispensable and fascinating reference guide to the world of children's literature. Its 3,500 entries cover every genre from fairy tales to chapbooks; school stories to science fiction; comics to children's hymns. Originally published in 1983, the Companion has been comprehensively revised and updated by Daniel Hahn. Over 900 new entries bring the book right up to date. A whole generation of new authors and illustrators are showcased, with books like "Dogger", "The Hunger Games", and "Twilight" making their first appearance. There are articles on developments such as manga, fan fiction, and non-print publishing, and there is additional information on prizes and prizewinners.

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Björn Hammel

Webcomics

Einführung und Typologie

Bachmann Verlag, Dezember 2014, 120 S., pb., EUR 9.90

Björn Hammel, selbst Autor und Zeichner, führt in diesem grundlegenden Buch durch die Geschichte und Entwicklung amerikanischer und deutscher Webcomics von ihrer Entstehung bis heute. Hammel formuliert erstmals eine umfassende und anschlussfähige Typologie des Webcomics, die auch die technologischen Bedingungen des Internets miteinbezieht. Vorgestellt werden Webcomics wie David Farleys "Doctor Fun", Sarah Burrinis "Das Leben ist kein Ponyhof", Daniel Lieskes "Wormwold Saga", Hannes Niepolds und Hans Wastlhubers "The Church of Cointel" sowie viele weitere.

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Colin Harvey

Fantastic Transmedia

Narrative, Play and Memory Across Science Fiction and Fantasy Storyworlds

Palgrave Macmillan, Mai 2015, 00256 S., Geb., GBP 60.00

In "Fantastic Transmedia", writer and academic Colin Harvey explores the manifold ways in which science fiction and fantasy franchises use transmedial techniques to create complex and involving imaginary worlds. From high profile franchises like "Star Wars", "Halo" and the Marvel Cinematic Universe to far smaller, micro-budgeted indie projects, Harvey explores the ways in which fantastic storyworlds use novels, television shows, films, comic books, videogames, toys and user-generated content to extend and deepen audiences' experiences. Using numerous case studies, Harvey identifies story, play and memory as the key mechanisms through which such creators develop and spread content and through which they emotionally engage their disparate audiences.

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Steven Heller, Veronique Vienne

Becoming a Graphic and Digital Designer

Wiley, Mai 2015, 5th rev. edition, 00336 S., kt., EUR 40.90

Design has become a multi-platform activity that involves aesthetic, creative, and technical expertise. "Becoming a Graphic and Digital Designer" shows readers that the field once known as 'graphic design' is now richer and more inviting than ever before. It is a single source guide to the myriad of options available to those pursuing a graphic design career. With an emphasis on portfolio requirements and job opportunities, this guide helps both students and individuals interested in entering the design field prepare for successful careers. Coverage includes design inspiration, design genres, and design education, with discussion of the specific career options available in print, interactive, and motion design. Interviews with leading designers like Michael Bierut, Stefan Sagmeister, and Mirko Ilic give readers an insider's perspective on career trajectory and a glimpse into everyday operations and inspirations at a variety of companies and firms.

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Christopher Hohlbaum

Kafka im Comic

Königshausen & Neumann, April 2015, 452 S., Geb., EUR 49.80

Christopher Hohlbaum untersucht in seiner Dissertation den Transfer und die Transformation von Kafkas Text „Die Verwandlung“ in Crumb/Mairowitz Comic „Verwandlung“. Ihn interessieren hier vor allem die semantischen Übertragungen und/ oder Verschiebungen und die Text-Bild-Relationen. Elementare These ist, dass der spezifische Comic nicht nur ein ‚Sekundärtext’ zu Kafkas Primärtext ist, sondern selbst den Anspruch auf einen Primärtext, auf ein künstlerisches Werk erhebt. Dieses Buch betritt auf doppelte Weise Neuland und identifiziert eine zukunftsweisende Forschungslükke im Feld der kultur- und medienwissenschaftlich orientierten Literaturwissenschaft: Nicht nur werden methodisch fundiert die Grenzlinien zwischen Literatur- und Medienwissenschaften (insbesondere der Bildwissenschaften) diskutiert, sondern auch der Comic im Feld der Literaturwissenschaften als zunehmend kanonisch dargestellt

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Alex Jakubowski, Sandra Mann

Die Kunst des Comic-Sammelns

Edition Lammerhuber, Juni 2015, 280 S., Geb., EUR 49.90

15 leidenschaftliche Comicsammler geben erstmals Einblick in ihre Schätze und erzählen von ihrer oft Jahrzehnte währenden Passion. So zeigen sie etwa 12.000 gezeichnete Widmungen, ihre Sammlungen von Mangas, Piccolos oder frankobelgischen Seltenheiten. Und sie gewähren uns einen Blick auf Ölgemälde von Carl Barks oder seltene Original-Superhelden-Titelbilder.

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Binita Mehta, Pia Mukherji

Postcolonial Comics

Routledge, Mai 2015, 00246 S., Geb., GBP 85.00

This collection examines new comic-book cultures, graphic writing, and 'bande dessinée' texts as they relate to postcolonialism in contemporary Anglophone and Francophone settings. The individual chapters are framed within a larger enquiry that considers definitive aspects of the postcolonial condition in twenty-first-century (con)texts. The authors demonstrate that the fields of comic-book production and circulation in various regional histories introduce new postcolonial vocabularies, reconstitute conventional "image-functions" in established social texts and political systems, and present competing narratives of resistance and rights. In this sense, postcolonial comic cultures are of particular significance in the context of a newly global and politically recomposed landscape.

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Stefan Meier

Superman transmedial

Eine Pop-Ikone im Spannungsfeld von Medienwandel und Serialität

Transcript, Januar 2015, 202 S., pb., EUR 29.99

Seit den 1930er Jahren durchstreift Superman die Populärkultur als serielle Inkarnation des (post-)modernen Helden. Dabei hat der 'Man of Steel' nahezu jedes Medium durchlaufen und mit den Jahren globale Verbreitung erlangt. Vor dem Hintergrund kulturwissenschaftlicher Diskurse lenkt Stefan Meier den Blick auf einen bislang kaum beachteten Aspekt der Figur: ihre Verortung im Spannungsfeld von Medienökonomie, Serialität und Medienwandel. In Momentaufnahmen von Situationen des Umbruchs und der Zäsur diskutiert die Studie eine Vielzahl von Texten und zeichnet die Geschichte des Superman-Narrativs als eine des medialen Wandels im 20. und 21. Jahrhundert nach.

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Frank Plein

Der eigene Strich

Stilbildung und Zeichentechnik für Comic und Illustration

Stiebner, Juli 2015, 128 S., Geb., EUR 19.90

Illustration in Kommunikation, Werbung und im Editorial Design ist stark auf dem Vormarsch – doch ebenso groß ist die Konkurrenz unter angehenden Zeichnern. Sein eigenes Terrain abzustecken, in dem man die Beliebigkeit abwirft und zu seinem ganz individuellen Strich gelangt, ist hier der Schlüssel zum Erfolg. Comiczeichner Frank Plein zeigt in diesem Buch auf, dass der eigene Stil nicht zufällig entsteht. In kurzen Lektionen wird sowohl anhand von Workshops als auch durch die Unterstützung von Arbeiten renommierter Zeichner aus den Bereichen Cartoon, Comic und Illustration aufgezeigt, wie der eigene Strich perfektioniert werden kann.

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Joachim Rees

Die verzeichnete Fremde

Formen und Funktionen des Zeichnens im Kontext europäischer Forschungsreisen 1770-1830

Fink Verlag, Februar 2015, 487 S., br., EUR 69.00

Zwischen 1770 und 1830 leiteten die von europäischen Staaten und Wissenschaftsinstitutionen organisierten Übersee-Expeditionen einen ›visual turn‹ mit weitreichenden Folgen ein: War die Fremderfahrung bis dahin weitgehend eine Domäne der Schrift gewesen, wurden von den entferntesten Punkten auf dem umrundeten Globus nun visuelle Aufzeichnungen zurückgebracht, die als Urkunden des Augenscheins Phänomene des kulturell Fremden beglaubigen sollten. Die Studie widmet sich diesen Bildpraktiken und -produzenten im ›zweiten Zeitalter der Entdeckungen‹. Im Mittelpunkt stehen drei große Themen: das Aufgabenspektrum des Expeditionszeichners als Vermittler zwischen künstlerischen und naturwissenschaftlichen Bildkriterien; das Zeichnen unter mobilen Bedingungen und in prekären Beobachtungssituationen; die Zeichnung als epistemisches Dokument und Zeugnis des Kulturkontakts.

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Marius Rimmele, Klaus Sachs-Hombach, Bernd Stiegler (Hg.)

Bildwissenschaft und Visual Culture

Transcript, Dezember 2014, 352 S., pb., EUR 24.99

In den letzten Jahren wurde nicht nur ein »iconic« oder »visual turn« diagnostiziert, sondern es entstanden mit der Bildwissenschaft und den Visual Culture Studies gleich zwei neue interdisziplinäre Forschungsbereiche. Dieser Band unternimmt erstmals eine repräsentative und kommentierte Zusammenstellung zentraler Texte dieser innovativen Theoriefelder, die sich vor allem auch an den Bedürfnissen von Studium und Lehre orientiert. Das Buch ist in fünf Kapitel gegliedert: 1. Iconic und Pictorial Turn; 2. Bildtheorien (u.a. Bernhard Waldenfels, Nelson Goodman); 3. Visual Culture; 4. Zwischen Kunstgeschichte und Bildwissenschaft (u.a. Aby Warburg, Horst Bredekamp); 5. Bilder zwischen Wahrnehmungs- und Wissenschaftsgeschichte.

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Roman Rosenbaum

Manga and the Representation of Japanese History

Routledge, März 2015, 296 S., kt., GBP 29.99

The representation of history via manga in Japan has a long and controversial historiographical dimension. Thereby manga and by extension graphic art in Japanese culture has become one of the world’s most powerful modes of expressing contemporary historical verisimilitude. The contributors to this volume elaborate how manga and by extension graphic art rewrites, reinvents and re-imagines the historicity and dialectic of bygone epochs in postwar and contemporary Japan. The articles explore the representation of history in manga from disciplines that include such diverse fields as literary studies, politics, history, cultural studies, linguistics, narratology, and semiotics. - New in Paperback.

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Eckart Sackmann

Deutsche Comicforschung 2015

Sackmann und Hörndl, Januar 2015, 144 S., Geb., EUR 39.00

Die seit 2005 jährlich fortgeführte Reihe "Deutsche Comicforschung" ist das Standardwerk zur Erforschung der nationalen Comicgeschichte. Wissenschaftlich akribisch und trotzdem lesbar, angereichert mit Hunderten von zumeist farbigen Abbildungen, bietet jeder Band einen Fundus von bisher unbekannten Beispielen deutschsprachiger Comics aller Epochen. Inhalt: Der deutschsprachige Comic vor "Max und Moritz"; Lyonel Feininger - auf dem Weg zum Comiczeichner; Die "Kaiser Krause"-Nummer des "Simplicissimus"; "Comics" in der deutschen Zeitungsforschung vor 1945; "Zip und Zap" - ein deutscher Comic im Elsass des Jahres 1930; Überlebenswille vs. Honorigkeit - Manfred Schmidt im "Dritten Reich"; Die Anfänge des Norbert Hethke Verlags; Addenda: Konstantin Kusnezow; Der frühe Reinhold Escher; "Der Sonntagsbraten" - eine Kundenzeitschrift.

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Bill Schelly

Harvey Kurtzman

The Man Who Created MAD and Revolutionized Humor in America

Fantagraphics, Mai 2015, 646 S., Geb., USD 34.99

Kurtzman's groundwork as the original editor, artist, and sole writer of MAD provided the foundation for one of the greatest publishing successes of the 20th century. But how did Kurtzman invent MAD, and why did he leave it shortly after it burst nova-like onto the American scene? Bill Schelly's heavily researched biography finally and fully answers these question for the first time. Through fresh interviews with Kurtzman's colleagues, friends and family, including Hugh Hefner, Al Feldstein, James Warren, R. Crumb, Jack Davis, Gilbert Shelton, and many others, and an examination of Kurtzman's personal archives, this book tells the true story of one of the 20th century's greatest humorists.

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Klaus Schikowski

Der Comic

Geschichte, Stile, Künstler

Reclam, Februar 2014, 293 S., kt., EUR 22.95

Comics haben sich längst zu einer ernstzunehmenden Gattung gemausert: Graphic Novels werden wie große Romane in den Feuilletons der Tageszeitungen rezensiert, Klassiker erscheinen in eigenen Reihen und als hochwertige Liebhaberausgaben, Manga sind aus den Buchhandlungen gar nicht mehr wegzudenken. Doch was genau sind Comics? Klaus Schikowski führt in die speziellen Formen des Comics ein – vom Strip der frühen Tageszeitungen über die Superhelden-Comics bis zu den Underground Comix, von eigenen Ausformungen wie dem frankobelgischen Comic, den Manga bis hin zu digitalen und Web-Comics.

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Rudolf Simek

Monster im Mittelalter

Die phantastische Welt der Wundervölker und Fabelwesen

Böhlau, März 2015, 360 S., kt., EUR 29.90

Heutzutage bevölkern Monster aller Art viele Szenerien in Literatur, Film, Kunst und Werbung. Das war im Mittelalter nicht anders. Auch dort begegnet man den Monstern allenthalben – etwa an Kirchenportalen, auf Kapitellen, in Gemälden und Buchillustrationen oder in Romanen, Reisebeschreibungen und naturkundlichen Werken. Allerdings hat sich unsere Vorstellung von den Monstern deutlich gewandelt. Nach mittelalterlicher Sicht werden Wesen mit körperlichen Deformationen wie Kopflose, Zyklopen oder Hundsköpfige, mit eigentümlichen Gebräuchen und Essgewohnheiten wie Schlangenfresser und Elternmäster sowie menschlich-tierische Mischwesen wie Sirenen, Kentauren, Meerritter und Meermönche als monströs angesehen. Mit diesem reich bebilderten Buch lädt Rudolf Simek ein, die unbekannte Welt der mittelalterlichen Monster zu erkunden. Ein illustriertes Lexikon stellt 250 Fabelwesen einzeln vor.

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Dawn Sokol

A World of Artist Journal Pages

Abrams Books, April 2015, 320 S., kt., USD 24.95

By nature, art journaling is a private activity. But when Dawn Sokol’s first book, "1000 Artist Journal Pages", broke the fourth wall and shared the work of artists all over North America and parts of Europe, it created a ripple of inspiration throughout the art journaling community. In this much-anticipated follow-up, Sokol features more than 1000 new, captivating pages, this time - by popular demand - from artists across the globe. Lists of techniques and materials used for each page, plus behind-the-scenes interviews, give readers a glimpse inside the minds of new and established artists, making this a stimulating compilation sure to inspire beginners and seasoned art journalers alike.

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Daniel Stein, Jan-Noël Thon (Hg.)

From Comic Strips to Graphic Novels

Contributions to the Theory and History of Graphic Narrative

De Gruyter, April 2015, 422 S., kt., EUR 24.95

This essay collection examines the theory and history of graphic narrative as one of the most interesting and versatile forms of storytelling in contemporary media culture. Its contributions test the applicability of narratological concepts to graphic narrative, examine aspects of graphic narrative beyond the ‘single work’, consider the development of particular narrative strategies within individual genres, and trace the forms and functions of graphic narrative across cultures. Analyzing a wide range of texts, genres, and narrative strategies from both theoretical and historical perspectives, the international group of scholars gathered here offers state-of-the-art research on graphic narrative in the context of an increasingly postclassical and transmedial narratology.

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Philipp Blum, Carlo Thielmann (Hg.)

Animalische Audiovisionen

Modellierungen des Tieres in Film und Fernsehen

Schüren, Januar 2015, 120 S., kt., EUR 9.90

Das audiovisuelle Tier übersteigt seine Artgenossen aus den anderen Künsten (Malerei, Dichtung, Bildhauerei usf.) an Vielfalt und Wirkmächtigkeit. Mit Blick auf das Tier interessiert dessen Semantik, Pragmatik und seine mediale Konfiguration und Funktion im Modus des Audiovisuellen.

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Denise Toussaint

Dem kolonialen Blick begegnen

Identität, Alterität und Postkolonialität in den Fotomontagen von Hannah Höch

Transcript, Januar 2015, 300 S., pb., EUR 36.99

Zwischen 1922 und 1931 schafft die Berliner Künstlerin Hannah Höch eine große Reihe an Fotomontagen, in denen sie sich mit der Repräsentation und Rezeption des Fremden im frühen 20. Jahrhundert auseinandersetzt. In ihren Arbeiten formuliert Höch nicht nur ein kritisches Statement zum Primitivismus und zu den westlich-hegemonialen Sichtweisen ihrer Zeitgenossen, sondern stellt auch eine geradezu postkoloniale Forderung nach einer transkulturellen, globalen Kunst auf. Denise Toussaints ausführliche Betrachtung und Neuinterpretation von Höchs Werken im Lichte postkolonialer Theoriebildung fügt der Wahrnehmung der Dadaistin eine bedeutende Facette hinzu und platziert sie in einem international hochaktuellen Forschungsfeld.

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Florian Trabert, Mara Stuhlfauth-Trabert, Johannes Waßmer (Hg.)

Graphisches Erzählen

Neue Perspektiven auf Literaturcomics

Transcript, März 2015, 352 S., pb., EUR 32.99

Comicadaptionen literarischer Texte haben sich in den letzten Jahren als enorm produktive Kunstform etabliert. Das Spektrum reicht dabei von eng an die literarische Vorlage angelehnten Umsetzungen bis zu Adaptionen, die den Prätext hochgradig verfremden. Die Beiträge des Bandes analysieren die für Literaturcomics charakteristischen Transformationsprozesse, die sich sehr dynamisch gestalten. Der medial bedingten Reduktion der literarischen Vorlage auf textueller Ebene steht die Erweiterung um eine visuelle Dimension gegenüber, die neben comicspezifischen Gestaltungsmitteln auch Motive und Verfahren der bildenden Kunst und des Films einbezieht.

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Sigrid Weigel

Grammatologie der Bilder

Suhrkamp, März 2015, 487 S., kt., EUR 22.00

Sigrid Weigel untersucht die Formen des Bildertauschs zwischen Wissenschaft, Religion, Kunst und Theorie. Dabei geht es auch um das, was »vor dem Bild« ist, um das Wissen der Bilder an der Schwelle zwischen Spur(en) und ikonischen Bildern – zwischen Unzugänglichem und Darstellung, Material und Figur, Daten und Schemata, zwischen ephemeren Bildern und Text. Im Zentrum stehen Momente und Verfahren des In-Erscheinung-Tretens, etwa von Linien auf dem Blatt, von neuronalen Indikatoren im digitalen Bild, von Affekten im Gesicht, von Transzendentem im Gemälde oder von Erkenntnissen in der Theorie. Dabei werden Korrespondenzen zwischen aktuellen Bildern jenseits der Kunst und Bildpraktiken vor der Kunstgeschichte sichtbar. Und es zeigt sich, auf welche Weise vormoderne Bildpraktiken der Verehrung und Herabsetzung auf heutigen Schauplätzen des Bilderstreits wiederaufleben.

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Eva Youkhana, Larissa Förster (Hg.)

Grafficity

Visual Practices and Pontestations in Urban Space

Fink Verlag, Juni 2015, 316 S., br., EUR 42.90

Graffiti has its roots in urban youth and protest cultures. However, in the past decades it has become an established visual art form. This volume investigates how graffiti oscillates between genuine subversiveness and a more recent commercialization and appropriation by the (art) market. At the same time it looks at how graffiti and street art are increasingly used as an instrument for collective re-appropriation of the urban space and so for the articulation of different forms of belonging, ethnicity, and citizenship. The focus is set on the role of graffiti in metropolitan contexts in the Spanish-speaking world but also includes glimpses of historical inscriptions in ancient Rome and Mesoamerica, as well as the graffiti movement in New York in the 1970s and in Egypt during the Arab Spring.

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Liu Zheng

Magic of Lines

Line Illustrations by Global Artists

Gingko Press, April 2015, 240 S., Geb., USD 39.95

Lines play a vital role in illustration composition. While they’re often seen as simply the most basic of illustrative forms, lines are used to create illusions of space, detail contours of shapes, and convey rich emotion and style in artwork. "Magic of Lines" displays the line’s rich diversification in forms, and its vehement and unique expressiveness in illustrated works. It includes elaborate introductions as well as interviews with 10 of the most talented illustrators specializing in linework from around the world.

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The Classic Comic Colouring Book

O'Mara Books, Juni 2015, 128 S., kt., GBP 9.99

From superheroes to aliens and romantic heroes to monsters, the classic comics found in this colouring book will capture your soul and release your inner creative. Bursting with fantastic images from vintage comic books of the 1950s, this book pays homage to a great period of comic illustration. From action and adventure, to horror, science fiction and romance, a huge range of classic comic designs are included. With over 100 vintage comic covers, you can enjoy hours of fun and relaxation making your own classic comic come to life in glorious colour.

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